Mycket gott mattips!

Har precis ätit kvällens måltid. Dinkelpannkakor. Jäklar vad gott det var. Har läst att det skulle vara något extra men att det skulle vara så gott visste jag inte.
Till detta hade jag keso och jordgubbar som jag tinade och mixade med mixerstav.

Receptet om någon vill prova:

1/4 pkt jäst
50 g smör el margarin
3 dl vatten
1 krm salt
2 tsk socker el honung
3 dl dinkelsikt

Smula ner jästen i en bunke. Smält matfettet och häll i vattnet. Värm till 37 grader. Häll i bunken och lös upp jästen. Blanda i salt och socker/honung.  Låt stå 10 min. Tillsätt mjölet och vispa. Låt jäsa 10-20 minuter och stek sen som vanliga pannkakor.

Med mina myrportioner åt jag 3 st och nu är jag mätt och belåten. Så nu står ett helt lass och väntar på kära sambon tills han kommer hem från träningen.

Nu ska jag gå in till grannen en sväng med katalogen inför helgens ljusparty. Hon kunde inte komma men ville beställa ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback