Julbak

Igår fick jag ett ryck och julbakade. Lussekatter, saffranskola och chokladfudge var planerna att tillverka. Och det gjorde jag också... Lussekatterna blev helt okej, lite olika stora bara, men det gör ju inget. Kolan och fudgen däremot blev väl sådär... Fudgen blev helt otroligt söt och rätt hård, följde receptet till punkt och pricka, använde till och med termometer för att få rätt temperatur så den inte kokade för kort eller för länge. Kolan blev mjuk och kletig trots att jag även där gjorde precis som det stod. Men den smakar helt okej ialla fall.

Förevigade händelsen så lite bilder ska jag bjuda på. Blev inget på det färdiga resultatet som jag tänkt för klockan gick fort på eftermiddagen så helt plötsligt var det bara att svida om och dra hem till Malin på glöggfest och när jag kom hem på natten kastade jag in lussekatterna i påsar och frös in dem. Kolan och fudgen är inte mycket att se, men man får komma och smaka om man vill =)

 Ingredienserna..
 Kolan och fudgen kokar. Hade lite för liten kastrull till fudgen när jag började, hence the spill på hällen..
 Tur att man har en mortel
 Lite kletigt innan allt mjöl är inknådat
 Varmluftsugn är toppen!
 Efter.. köket är som nytt igen. Man kan knappt tro att det storbakats här... man kan knappt tro att det ens använts sen det sattes in =)

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Nähä, erkänn. Den sista bilden tog du innan baket, så där ser det aldrig ut i ett kök ens efter att man har smörat en macka!



M bakade "lussekissar" idag och jag har köpt mandelmassa för att göra choklad-doppade kulor :)

När bir man bjuden på fika då?



Postat av: Sis

Min fudge blev ju som sagt "porslinshård" så du kan nog va rätt nöjd ändå:) Hoppas du sparar lite ett par veckor!

2008-12-08 @ 18:07:42
URL: http://kajsakavatistoravärlden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback